خانه / تاریخ گیتی / تصوير بازسازى شده از قلعه الموت قزوين توسط دانشگاه کلمبیا

تصوير بازسازى شده از قلعه الموت قزوين توسط دانشگاه کلمبیا

تصوير بازسازى شده از قلعه الموت قزوين توسط دانشگاه کلمبیا

الموت به معنی اشیانه عقاب است
حسن صباح در سال ۴۸۳ ق این قلعه را تصرف کرد و شهرت دژ بخاطر فعالیت‌ های نظامی امنیتی او بود.

photo_2017-02-10_02-37-56

درباره ی گیتی نگار

نقش و نگار گیتی در سایت گیتی نگار

3 دیدگاه

  1. محمدحسن اعلایی

    این عکس بسیار غلط و دروغ و فارغ از واقعیت می باشد چرا که نه این مهندسی پیشرفته در آنزمان رواج داشته و نه امکانات چندتا دزد و قاتل و تروریست و از مردم فراری نمیتوانسته یک همچنین بنای رفیع و بهشت گونه را بسازد. کمی هم واقع بینی بد نیست بعد اصلا این گروه چند نفره مگر چند سال دورهم بودند و چه فرهنگی را پایه گذاری کردند کدام اثر مکتوب که گویای دیدگاه و جهان بینی و نشانه پرورش فرهنگی و هنری را بشد بوجود آورده بودند این فریبکاری به چه منظور است؟

    • شک ندارم کوچکترین اطلاعی از اسماعیلیون نداری! حتی سرسوزنی اطلاع نداری! اما اگر میخوای و میتونی مطالعه کنی برو سری به هزاران کتاب و رساله فارسی و انگلیسی و عربی درباب اسماعیلیه خاصه آثاری که موسسه مطالعات اسماعیلی دانشگاه لندن داره…یا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به رساله دکتری حبیب فاضلی هیات علمی جوان گروه مطالعات ایران رشته علوم سیاسی بخوان! یا آثار متعددی که امثال تفضلی درباب اسماعیلیون و ناصرخسرو ترجمه کردن(اصلا چرا آثار ناصر خسرو را نخوانی?)
      گروه راهزن و یاغی محصول توهمات داستانی و پاورقی های مبتذل ذبیح الله منصوری است وگرنه چطور ممکنه گروهی یاغی بتوانند در برابر امپراتوری سلاجغه و عباسیان… قرن ها دوام بیاورند?

  2. این تصویر مربوط به بازی Prince Of Persia هست نا دانشگاه کلمبیا. اما واقعا برای آقای اعلایی هم متاسفم که اندکی سواد تاریخی نداشته و فدائیان حسن صباح رو که با حکومت جبار و سلطه گر سلجوقی مبارزه میکردند رو یک مشت دزد و تروریست عنوان میکنند. اسماعیلیه از سال ۴۸۳ تا ۶۵۴ هـ.ق ینی ۱۷۱ سال فط در الموت حضور داشتند نه به گفته شما چند سال.
    تنها دو نمونه از صدهها نوشته رو برای آگاهی دوستان عنوان میکنم:
    در اینجا باید یادآور شد حسن صباح که ابتدا چشم به قاهره و فاطمیان دوخته بود، با کیاست و فراست سیاسی‌اش، قیام علیه سلاجقه و خلافت عباسی را آغاز نمود.

    راز موفقیت حسن صباح را در این اقدام می‌توان در چند امر ذیل بدین‌گونه بیان کرد: ۱ــ پیوند سیاسی و مذهبی اسماعیلیان با مساله «امامت» و ارتباط با فاطمیان مصر (در مرحله‌ای از کار و مبارزه)؛ ۲ــ برخورداری از قدرت نظامی و توان رزمی و نیز تربیت نیرو و قوای کارآمد (به‌نام فدائیان اسماعیلیه)؛ ۳ــ داشتن مبلغان باسواد و وارد به جدل و استدلال در بحثها و مناظرات؛ ۴ــ تبلیغ علیه عباسیان و سلاجقه به‌عنوان خلفا و حاکمان ظالم و فاقد صلاحیت سیاسی و دینی و نیز تبلیغ برای خود به‌عنوان تنها دولت و قدرت مشروع در بلاد اسلامی؛ ۵ــ طرفداری از فلسفه به‌عنوان حربه‌ای در برابر اهل حدیث و علمای سنتی مدارس و همچنین وسیله‌ای برای مجاب‌نمودن مخالفان؛ ۶ــ داشتن نیروی نظامی کافی در تمام شهرها و بلاد
    سیدکاظم روحانی، تحلیلی بر نهضت‌های سیاسی ــ دینی ایران، تهران، کیهان، ۱۳۷۰، ص۶۹ و ۷۰

    هاجسن هم در این مورد می‌نویسد: «این اسم [حشاشین] در ایام اخیر باعث سوءتفاهم‌هایی شده است. مثلاً عقیده بر این بود که فدائیانی که برای قتل افراد گسیل می‌شدند، با استعمال حشیش عقل خود را از کف می‌دادند ــ درحالی‌که این‌ کار با صبر و شکیبایی و تعقیبی که مستلزم ترورها بوده، مغایر می‌باشد. و نیز براساس تفسیر جدیدی از افسانه‌ها، عقیده بر این بود که حشیش برای این استعمال می‌شد تا بهشت را در جلوی چشم فدائیان مجسم سازد تا آنها برای رسیدن به این بهشت دست به قتل بزنند، لیکن برای این روایات هیچ نوع اسناد و مدارک موثقی وجود ندارد. چنین می‌نماید که این اسم به دلیل کینه‌ای به کار رفته که نسبت به اسماعیلیان ابراز می‌شده است و آنها براساس برخی از وقایع بوده که امروزه از بین رفته است. به هرحال اینها بازتاب افکار عمومی بود که به دلیل جرأت دیوانه‌وار اسماعیلیان با تحقیر و تنفر از کار آنها تلفیق یافته بود.»
    مارشال هاجسن: اسماعیلیان در تاریخ (دولت اسماعیلیه)، ترجمه: یعقوب آژند، تهران، مولی، ۱۳۶۳، ص ۲۸۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *